Veelgestelde vragen
Als het gaat over het belang van je kind(eren), dan wil je uiteraard dat alles goed geregeld is.
We hebben daarom alle veelgestelde vragen op een rijtje gezet, zodat je goed geïnformeerd en op de hoogte bent.
Neem gerust contact met ons op, indien je toch nog andere vragen hebt.
We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar via 0346 214323
of stuur een mail naar [email protected].
Inschrijving en plaatsing
Als je wilt weten of er plek is op de opvanglocatie van jouw keuze, dan kun je het beste contact opnemen met de medewerkers van onze Planning. Via de website kun je een vrijblijvende inschrijving doen voor een specifieke locatie. Na ontvangst van het formulier, kijkt Planning naar de plaatsingsmogelijkheden en zal jou daar over informeren.
Het aanmelden van je kind kan al vanaf het moment dat je weet dat je een kindje verwacht. De plaatsing wordt behandeld op volgorde van inschrijving. Het is dus het beste om de inschrijving zo snel mogelijk te doen. Hiermee heb je de grootste kans dat er een plekje beschikbaar is op de gewenste vestiging en dag(en).
Bij het plannen en plaatsen van kinderen spelen verschillende factoren een rol, namelijk de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, de leeftijd van het kind en opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn. We houden hierbij altijd rekening met de beroepskracht-kindratio (de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen in een groep).
In sommige situaties krijgen kinderen voorrang, denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen of kinderen van medewerkers. Als er een plek beschikbaar komt, nemen wij contact met je op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen Speel-Inn en zullen altijd met je meedenken.
Je bent meer dan welkom om een kijkje te komen nemen in de vestiging van je voorkeur, we adviseren het zelfs! We begrijpen dat je graag wil zien waar, hoe en bij wie je kind zal worden opgevangen. Indien je via de website een aanmelding doet voor een rondleiding, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken. Ben je alvast nieuwsgierig naar hoe de vestiging er van binnen en buiten uit ziet? Dan kun je de video op de vestigingspagina alvast bekijken!
Wanneer je je kind bij ons inschrijft is dit geheel kosteloos en vrijblijvend.
Je kunt daarvoor gebruik maken van ons online inschrijfformulier. Deze is terug te vinden onder de knop ‘Inschrijven’. Nadat het formulier volledig is ingevuld en verstuurd, kijkt onze Planning naar de plaatsingsmogelijkheden.
Het is goed om te weten dat we altijd plannen tot ongeveer 6 maanden voorafgaand aan de gewenste startdatum.
We streven ernaar om binnen een aantal dagen al een terugkoppeling te geven en houden daarbij maximaal een week aan. Heb je geen reactie ontvangen binnen dit termijn? Dan verzoeken we je contact met ons op te nemen via [email protected].
Na inschrijving via onze website, hoor je binnen een week van ons wat de mogelijkheden voor de plaatsing zijn. Wil je gebruik maken van het aanbod, dan ontvang je van ons een contractvoorstel en is de plek gereserveerd tot het contractvoorstel getekend is of het voorstel verlopen is. Het voorstel verloopt na 2 weken. Na ondertekening is de gereserveerde plek definitief. Als er geen plek is op de voorkeursdagen en je geïnteresseerd bent in een plek op de wachtlijst, ontvang je een wachtlijstupdate.
Leuk dat we ook de opvang mogen verzorgen van een broertje of zusje! Je kunt het inschrijfformulier op onze website gebruiken voor de inschrijving van een tweede kind. Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk, zodat je de meeste kans hebt op een plek naar jouw wens. Broertjes en zusjes krijgen voorrang bij plaatsing, maar vol is vol.
We zullen kijken of er een alternatief aanbod beschikbaar is. Wellicht is er een andere vestiging in de buurt of kun je wel andere dagen afnemen. Lukt dit niet? Dan plaatsen we je op de wachtlijst.
Als je de inschrijving wilt annuleren, dan verzoeken we je om een bericht te sturen naar Planning via [email protected]. Let er op dat er een opzegtermijn van een maand geldt, indien de plaatsingsovereenkomst reeds is getekend. Let op: er worden €50,00 annuleringskosten in rekening gebracht als er binnen 3 maanden voor de startdatum geannuleerd wordt. Heb je nog geen overeenkomst met ons? Dan is annulering kosteloos.
Enkele weken voor de start van de opvang neemt de locatiemanager telefonisch contact met je op voor het plannen van een intakegesprek.
Als je kind 4 jaar wordt dan eindigt automatisch de overeenkomst voor de kinderopvang. Je ontvangt niet automatisch een overeenkomst voor de BSO. Plaatsingen voor de BSO gaan ook op volgorde van inschrijving, dus we adviseren je om dit vanaf 3 jaar te doen.
Facturen en betalingen
Wij incasseren maandelijks het factuurbedrag en eventueel extra afgenomen dagdelen. De betaling geschiedt voorafgaand aan de opvang, middels een afgegeven automatische machtiging. De factuur wordt verstuurd per mail en is tevens terug te vinden in het ouderportaal. Het bedrag wordt rond de 25e van de maand afgeschreven. Extra afgenomen dagdelen worden achteraf gefactureerd, als de maand is afgelopen
Bij vragen over een factuur kun je reageren via de link in de e-mail van de betreffende factuur. Je komt dan terecht in Payt en kunt hier dan een bericht sturen met de vragen.
De facturen en jaaropgave worden per mail verstuurd en zijn tevens terug te vinden in het ouderportaal.
Aan het begin van ieder jaar wordt de jaaropgave gepubliceerd in het ouderportaal. De jaaropgave blijft daar beschikbaar en kan dus op ieder gewenst moment gedownload worden. Ook wordt de jaaropgave per mail toegestuurd zodra deze beschikbaar is.
Al onze vestigingen staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voor het aanvragen en wijzigen van kinderopvangtoeslag heb je een LRK nummer nodig. Dit nummer is terug te vinden op de locatiepagina van de vestiging en staat ook altijd op de plaatsingsovereenkomst of jaaropgave vermeld.
Je betaalt een standaard maandbedrag dat is opgebouwd uit het gemiddeld aantal vastgelegde opvanguren per maand. Indien je een 52-weken pakket afneemt, dan is dit inclusief opvang tijdens schoolvakanties. Maak je geen gebruik van de vastgelegde opvangdagen tijdens schoolvakanties, dan is er geen restitutie mogelijk.
We bieden wel een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 365 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.
Ja, dit moet. We bieden wel een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 365 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.
Wijzigen en opzeggen
Een uitbreiding aanvragen of wijziging doorgeven kun je doen door een mail te sturen naar [email protected]. Voor vermindering van het aantal opvanguren geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Je kunt de overeenkomst opzeggen door een e-mail te sturen naar [email protected]. Je ontvangt van ons altijd een bevestiging.
Wij hanteren de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Je kunt op elke dag van de maand opzeggen.
Als je werkloos bent geworden, ben je niet verplicht om de opvang direct stop te zetten. Je hebt nog tot drie maanden na het verlopen van het arbeidscontract recht op kinderopvangtoeslag en je kind kan gewoon nog naar de opvang.
Nee, contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd.
Wij bieden 40 weken- en 52 weken-contracten. Bij een 40 weken contract is het uurtarief hoger dan bij een contract van 52 weken. Bij een 40 weken contract kun je je kind alleen brengen op reguliere schooldagen.
Tot 3 maanden voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Wanneer je binnen 3 maanden voorafgaand aan de startdatum (gedeeltelijk) annuleert zitten hier kosten aan verbonden. Bij annulering tussen 1 en 3 maanden voor de geplande startdatum, brengen wij € 50,- in rekening. Bij annulering minder dan 1 maand voorafgaand aan de startdatum worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.
Tarieven
Voor zowel het kinderdagverblijf als de BSO bieden we een all inclusive pakket aan. Alle tarieven zijn inclusief luiers, verse groenten en fruit, een broodmaaltijd, tussendoortjes, drinken en verzorgingsproducten. Ook flesvoeding is inbegrepen. We bieden de standaard flesvoeding van de merken Nutrilon of Hero. Gebruik je thuis andere voeding, dan dien je dit zelf mee te geven. Ook alle georganiseerde activiteiten zijn bij de tarieven inbegrepen.
In de meeste gevallen heb je als ouder recht op kinderopvangtoeslag. Hoeveel toeslag je ontvangt is persoonsgebonden en onder andere afhankelijk van je werksituatie, inkomen, pakketkeuze, hoeveel dagen opvang je afneemt en aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Onze uurtarieven staan op de website. Via toeslagen.nl kun je een proefberekening laten maken, zodat je weet wat de kinderopvang jou kost.
Je kunt de kinderopvangtoeslag digitaal aanvragen via www.toeslagen.nl.
Wanneer je besluit om kinderopvang of buitenschoolse opvang af te nemen, kun je kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst aanvragen. Dit is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto verzamelinkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruik maakt van kinderopvang.
Kinderopvangtoeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijkheid die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de belastingdienst. Speel-Inn is hiervoor niet verantwoordelijk.
Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:
- Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
- Jij als ouder of je toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
- Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.
Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de belastingsdienst.
Ruilen en extra dagen
Nee, feestdagen kunnen niet worden ingezet voor andere dagen. Conform onze voorwaarden ontvang je hiervoor ook geen tegoed. Dit is ook van toepassing voor onze jaarlijkse studiedag.
Ja, je ontvangt tegoed wanneer je je kind minimaal 24 uur van tevoren afmeldt via het ouderportaal. Dit tegoed is 365 dagen geldig en kan je inzetten bij het aanvragen van een extra dag. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.
Indien je een 52-weken pakket afneemt, dan is dit inclusief opvang tijdens schoolvakanties. Maak je geen gebruik van de vastgelegde opvangdagen tijdens schoolvakanties, dan is er geen restitutie mogelijk.
Ja, je ontvangt tegoed wanneer je je kind minimaal 24 uur van tevoren afmeldt via het ouderportaal. Dit tegoed is 365 dagen geldig en kan je inzetten bij het aanvragen van een extra dag. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.
Ja, studiedagen vallen binnen het contract. Een studiedag dient altijd vooraf te worden aangevraagd via het ouderportaal, zodat wij onze personeelsplanning hierop kunnen aanpassen.
Indien de groeps- en personele bezetting dit toelaat is het mogelijk om extra opvangdagen af te nemen. Je kunt een extra dag aanvragen via het ouderportaal. Indien we de extra dag goedkeuren, dan ontvang je hiervan een bericht. Soms is er nog niet direct plek en laten we de aanvraag nog even staan, voor het geval er alsnog een afmelding is.
Wanneer je een dag afmeld, dan krijg je hiervoor een tegoed wat 365 dagen geldig is. Te laat of niet afgemelde dagen geven geen recht meer op een tegoed. Bij betaling selecteer je het tegoed dat je wil inzetten i.p.v. aanvragen op factuur. Tegoed kan niet met terugwerkende kracht worden ingezet
Nee, het is helaas niet mogelijk om een reguliere BSO-dag direct te ruilen voor een vakantiedag. Dit komt doordat de openingstijden van beide opvangvormen anders zijn. Het tegoed dat je ontvangt bij het afmelden van een reguliere BSO-dag kan wel ingezet worden voor een vakantiedag. Echter, het tegoed is qua uren niet toereikend om een volledige vakantiedag te dekken. Het is wel mogelijk om een vakantiedag deels op factuur, deels op tegoed te betalen.
Praktische zaken
De GGD komt jaarlijks bij ons langs voor een onverwachts inspectiebezoek. Tijdens zo’n inspectie wordt er gekeken of wij aan alle wettelijke eisen voldoen zoals vastgesteld is in de wet kinderopvang. Het inspectierapport dat hieruit voortkomt is terug te lezen op onze website.
Het is belangrijk voor jou en je kind om te wennen aan de opvang. 4 tot 6 weken voor de startdatum neemt de mentor van je kind contact op om het intakegesprek en de wenafspraken in te plannen. Op het kinderdagverblijf zijn er meestal twee dagdelen om te komen wennen voordat je kind daadwerkelijk met de opvang start. Op de BSO is dat één middag. Omdat wij ons personeel afstemmen op het aantal kinderen, zijn hiervoor maar beperkte mogelijkheden.
De openingstijden van onze kinderdagverblijven zijn verschillend. Om de rust op de groepen zoveel mogelijk te bewaken, mogen kinderen tot 9.00 uur worden gebracht en na 16.30 uur worden opgehaald. Loopt de dag toch een keer anders? Dan vinden we het fijn als je dit vooraf doorgeeft.
De openingstijden van de BSO zijn tijdens de schoolweken vanaf het moment dat de school uit is tot 18.30 uur. Tijdens de schoolvakanties is de BSO vanaf 07.30 uur geopend.
Dat verschilt of je kind naar het kinderdagverblijf gaat of naar de BSO. Bekijk hiervoor ons voedingsbeleid.
Als kinderen ziek zijn, dan hebben zij speciale zorg, aandacht en rust nodig. Dit kunnen we op de kinderopvang niet bieden. Ook met het oog op een mogelijke besmetting van andere kinderen is het belangrijk dat we hier zorgvuldig mee omgaan. Wat wij onder ziekte verstaan, staat beschreven in ons pedagogisch beleid.
Afhankelijk van de ligging van de school worden kinderen lopend, met een bus of fietsend opgehaald. Kinderen worden altijd opgehaald door onze eigen medewerkers.
Onze vestigingen zijn van maandag tot en met vrijdag geopend. Vanwege feestdagen zijn de vestigingen in 2024 gesloten op:
- maandag 1 januari
- maandag 1 april
- donderdag 9 mei
- maandag 20 mei
- woensdag 25 december
- donderdag 26 december
Op kerst- en oudejaarsavond sluiten onze locaties om 17.00 uur.
We bieden onze medewerkers een jaarlijkse studiedag. In 2024 zal de studiedag plaatsvinden in mei en is de vestiging die dag niet geopend voor opvang. De datum wordt gecommuniceerd via het ouderportaal.
We doen onze uiterste best om de kinderen naar volle tevredenheid op te vangen. Mocht er zich toch een situatie voordoen waar je geen goed gevoel over hebt, dan waarderen we het als je dit zo vroeg mogelijk bespreekbaar maakt. Dit kan met de betreffende medewerker(s) of met de locatiemanager. Het is ons uitgangspunt om samen tot een oplossing te komen. Uiteraard hebben we er ook begrip voor als je de klacht niet met ons wilt bespreken. Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Voor de afhandeling van klachten beschikken we over een interne en externe klachtenprocedure. Zie voor meer informatie onze klachtenprocedure op de website.
Er kan altijd iets gebeuren waar je niet tevreden over bent. Zit je ergens mee? Bespreek het dan met de pedagogisch medewerkers of met de locatiemanager. Ook suggesties ter verbetering van onze dienstverlening zijn van harte welkom.
Er kan altijd iets gebeuren waar je niet tevreden over bent. Zit je ergens mee? Bespreek het dan met de pedagogisch medewerkers of met de locatiemanager. Ook suggesties ter verbetering van onze dienstverlening zijn van harte welkom.
Als kinderopvangorganisatie onderschrijven wij ten volle het belang van het volgen van het Rijksvaccinatieprogramma. Dit is noodzakelijk om de kinderen die niet ingeënt kunnen worden (door medische redenen) en de baby’s die nog niet volledig ingeënt zijn, te beschermen. Van alle kinderen vragen wij bij de intake de inentingsgegevens op en bewaren we in onze digitale OuderApp. Uiteraard kunnen we ouders niet verplichten om deze informatie met ons te delen en heb je het recht om het doorgeven van medische gegevens, waaronder het doorgeven van de inentingsgegevens, te weigeren. Tot nu toe zijn alle ouders bereid om deze gegevens met ons te delen en dit stellen wij zeer op prijs.
Wil je meer weten over kinderziektes? Kijk dan op de website van het RIVM, dat verantwoordelijk is voor het Rijksvaccinatieprogramma.
Ouderportaal
Wanneer je de plaatsingsovereenkomst hebt getekend, ontvang je van ons inloggegevens voor het ouderportaal. Uiterlijk zes weken voordat het contract ingaat ontvang je een e-mail om je aan te melden voor de OuderApp.
Indien je je wachtwoord bent vergeten, kun je gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Lukt dit niet? Stuur dan een mail naar [email protected].
In het ouderportaal kun je al je persoonlijke gegevens beheren, maar ook zaken regelen met betrekking tot de opvang van je kind. Middels dit beveiligde portaal is het altijd mogelijk om facturen en jaaropgaven te downloaden, gegevens te bekijken of aan te passen of foto’s en verhaaltjes van je kind in te zien. Ook is het mogelijk om zelf berichtjes aan de vestiging te sturen.
Tijdens de breng-, en haalmomenten is er volop de gelegenheid om informatie uit te wisselen met de medewerkers op de groep. Daarnaast worden er via het digitale schriftje, wekelijks verhaaltjes en foto’s geplaatst. Twee keer per jaar vinden er 10-minutengesprekken plaats waarbij er wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van het kind. Deze gesprekken worden aan de hand van observatielijsten gehouden waardoor je een duidelijk en zo objectief mogelijk beeld krijgt van de ontwikkeling van je kind. Uiteraard is het tussentijds ook altijd mogelijk.