Lees je kind voor! Waarom? Hierom!

Als ouder wil jij jouw kind het allerbeste meegeven. Natuurlijk wil je het helpen in de ontwikkeling en voorkomen dat het een achterstand krijgt. Een enorm effectieve manier om de ontwikkeling van jouw kind op verschillende gebieden te stimuleren is heel simpel: voorlezen, voorlezen en.., ja doe nog maar een boekje dan.., voorlezen.

Altijd al even willen kijken hoe de wereld eruit zag in het jaar 1040? Dan maakt een boek dat mogelijk. Je kunt (tijd)reizen en kruipen in de huid van iemand anders. Je doet ervaringen op die je in het gewone leven niet meemaakt. Dit maakt dat je kennis opdoet van de wereld om je heen. Door (voor)lezen ontdekt je verschillende culturen, maak je kennis met het leven in een andere tijd of krijgt antwoorden op de vragen die je hebt. Goed voor de algemene ontwikkeling dus!

Voorlezen bij baby’s

Met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Al vanaf de dag dat je kindje is geboren, begint het al met leren. In een eerdere blog kon je al lezen dat zingen en rijmpjes een positief effect hebben op de taalontwikkeling van baby’s. Lezen is daarop een belangrijke aanvulling. Je geeft met lezen een mooie voorsprong in de taalontwikkeling van je kind. Lees je regelmatig voor, dan is de kans groot dat jouw kindje voldoende woorden kent voordat het naar de basisschool gaat. Want ook al zie je het bij jouw baby niet direct terug, reken maar dat het alle woorden die je uitspreekt goed in zich opneemt. Een grote woordenschat betekent een groot voordeel voor de algehele ontwikkeling.

Voorlezen aan peuters

Word jouw baby een peuter? Dan herken je waarschijnlijk wel dat het steeds dezelfde boeken wil lezen. Herhaling is voor peuters fijn; ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Maar wist je dat herhaling ook heel zinvol is voor de taalontwikkeling? Door steeds weer dezelfde woorden te horen, beklijft de woordkennis beter en begrijpen ze beter wat er met een woord wordt bedoeld. Na een tijdje hoef jij niet eens meer naar het boek te kijken om het verhaal op te kunnen zeggen en datzelfde geldt op gegeven moment ook voor jouw kindje. Opeens kan jouw peuter het hele boekje zelf ‘lezen’!

Voorlezen tijdens de basisschooltijd

Voorlezen blijft belangrijk tijdens de hele basisschoolperiode. Want ook al leren kinderen vanaf groep 3 zelf lezen, door voor te lezen maak je boeken bereikbaar die anders te moeilijk zouden zijn om zelf te lezen. Als je als kind veel voorgelezen krijgt, komt het in aanraking met veel verschillende soorten woorden. Ook de woorden die niet vaak uitgesproken worden, de zogenoemde schrijftaal. Hoe meer woorden je kent, hoe gemakkelijker het is om een tekst te begrijpen. Lezen is dus handig voor de uitbreiding van woordenschat, maar ook voor de vaardigheden die je nodig hebt voor begrijpend lezen.

Meer positieve effecten van lezen

Op het moment dat kinderen zelf gaan leren lezen, leren ze dit gemakkelijker wanneer hen regelmatig is voorgelezen. Door lezen leert een kind meer woorden kennen en het voelt het zich beter thuis in tekststructuren. Dat is ook handig voor andere vakken op school. Denk bijvoorbeeld aan wereldoriëntatie maar ook rekenen, met name de verhaaltjessommen, gaat beter als je begrijpt wat er staat.

Lezen bij Speel-inn

Bij Speel-inn vinden we lezen om de bovengenoemde redenen enorm belangrijk. Daarom lezen we ook regelmatig voor op de groepen. Dat doen we niet alleen op de peutergroepen waar we werken met VVE (Vroeg en Voorschoolse Educatie), maar op alle groepen. Om te beginnen bij de baby’s. Hiermee willen we bereiken dat kinderen aandacht krijgen voor boeken en lezen. En dat is belangrijk, want plezier hebben in lezen heeft een grote invloed op je (school)carrière en op je leven!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.