Praktisch

This post is also available in: English (Engels)

Veelgestelde Vragen

Als het gaat over het belang van je kind(eren), dan wil je uiteraard dat alles goed geregeld is. We hebben daarom alle veelgestelde vragen op een rijtje gezet, zodat je goed geïnformeerd en op de hoogte bent.

Neem gerust contact met ons op, indien je toch nog andere vragen hebt. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar via 030-2213751 of stuur een mail naar klantenservice@speelinn.nl.

Inschrijving en plaatsing

Als je wilt weten of er plek is op de opvanglocatie van jouw keuze, dan kun je het beste contact opnemen met de medewerkers van onze Planning. Via de website kun je een vrijblijvende inschrijving doen voor een specifieke locatie. Na ontvangst van het formulier, kijkt Planning naar de plaatsingsmogelijkheden en zal jou daar over informeren.

Het aanmelden van je kind kan al vanaf het moment dat je weet dat je een kindje verwacht. De plaatsing wordt behandeld op volgorde van inschrijving. Het is dus het beste om de inschrijving zo snel mogelijk te doen. Hiermee heb je de grootste kans dat er een plekje beschikbaar is op de gewenste vestiging en dag(en).

Als er niet direct plek beschikbaar is op de gewenste vestiging en/of dagen, word je in overleg op een wachtlijst geplaatst. Het is ook mogelijk dat we je een alternatief aanbieden, al dan niet tijdelijk. Wij houden de wachtlijst in de gaten en zodra er een plaats vrijkomt krijg je hier zo spoedig mogelijk bericht van. 

Je bent meer dan welkom om een kijkje te komen nemen in de vestiging van je voorkeur, we adviseren het zelfs! We begrijpen dat je graag wil zien waar, hoe en bij wie je kind zal worden opgevangen. Indien je via de website een aanmelding doet voor een rondleiding, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken. Ben je alvast nieuwsgierig naar hoe de vestiging er van binnen en buiten uit ziet? Dan kun je de video op de vestigingspagina alvast bekijken!

Wanneer je je kind bij ons inschrijft is dit geheel kosteloos en vrijblijvend.

Je kunt daarvoor gebruik maken van ons online inschrijfformulier. Deze is terug te vinden onder de knop ‘Inschrijven’. Nadat het formulier volledig is ingevuld en verstuurd, kijkt onze Planning naar de plaatsingsmogelijkheden.

We streven ernaar om binnen een aantal dagen al een terugkoppeling te geven en houden daarbij maximaal een week aan. Heb je geen reactie ontvangen binnen dit termijn? Dan verzoeken we je contact met ons op te nemen via klantenservice@speelinn.nl.

Na inschrijving via onze website, hoor je binnen een week van ons wat de mogelijkheden voor de plaatsing zijn. Wil je gebruik maken van het aanbod, dan ontvang je van ons een contractvoorstel en is de plek gereserveerd tot het contractvoorstel getekend is of het voorstel verlopen is. Het voorstel verloopt na 3 weken. Na ondertekening is de gereserveerde plek definitief. Als er geen plek is op de voorkeursdagen en je geïnteresseerd bent in een plek op de wachtlijst, ontvang je een wachtlijstupdate.

Leuk dat we ook de opvang mogen verzorgen van een broertje of zusje! Je kunt het inschrijfformulier op onze website gebruiken voor de inschrijving van een tweede kind. Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk, zodat je de meeste kans hebt op een plek naar jouw wens. Broertjes en zusjes krijgen voorrang bij plaatsing, maar vol is vol.

We zullen kijken of er een alternatief aanbod beschikbaar is. Wellicht is er een andere vestiging in de buurt of kun je wel andere dagen afnemen. Lukt dit niet? Dan plaatsen we je op de wachtlijst.

Als je de inschrijving wilt annuleren, dan verzoeken we je om een bericht te sturen naar Planning via klantenservice@speelinn.nl. Let er op dat er een opzegtermijn van een maand geldt, indien de plaatsingsovereenkomst reeds is getekend. Heb je nog geen overeenkomst met ons? Dan is annulering kosteloos.

Enkele weken voor de start van de opvang neemt de locatiemanager telefonisch contact met je op voor het plannen van een intakegesprek.

Als je kind 4 jaar wordt dan eindigt automatisch de overeenkomst voor de kinderopvang. Je ontvangt niet automatisch een overeenkomst voor de BSO. Plaatsingen voor de BSO gaan ook op volgorde van inschrijving, dus we adviseren je om dit vanaf 3 jaar te doen.

Tarieven

Voor zowel het kinderdagverblijf als de BSO bieden we een all inclusive pakket aan. Alle tarieven zijn inclusief luiers, verse groenten en fruit, een broodmaaltijd, tussendoortjes, drinken en verzorgingsproducten. Ook flesvoeding is inbegrepen. We bieden de standaard flesvoeding van de merken Nutrilon of Hero. Gebruik je thuis andere voeding, dan dien je dit zelf mee te geven. Ook alle georganiseerde activiteiten zijn bij de tarieven inbegrepen.

In de meeste gevallen heb je als ouder recht op kinderopvangtoeslag. Hoeveel toeslag je ontvangt is persoonsgebonden en onder andere afhankelijk van je werksituatie, inkomen, pakketkeuze, hoeveel dagen opvang je afneemt en aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Onze uurtarieven staan op de website. Via toeslagen.nl kun je een proefberekening laten maken, zodat je weet wat de kinderopvang jou kost.

Je kunt de kinderopvangtoeslag digitaal aanvragen via www.toeslagen.nl.

Facturen en betalingen

Wij incasseren maandelijks het factuurbedrag en eventueel extra afgenomen dagdelen. De betaling geschiedt voorafgaand aan de opvang, middels een afgegeven automatische machtiging. De factuur wordt verstuurd per mail en is tevens terug te vinden in het ouderportaal. Het bedrag wordt rond de 25e van de maand afgeschreven.

Bij vragen over een factuur kun je reageren via de link in de e-mail van de betreffende factuur. Je komt dan terecht in Payt en kunt hier dan een bericht sturen met de vragen.

De facturen en jaaropgave worden per mail verstuurd en zijn tevens terug te vinden in het ouderportaal.

Aan het begin van ieder jaar wordt de jaaropgave gepubliceerd in het ouderportaal. De jaaropgave blijft daar beschikbaar en kan dus op ieder gewenst moment gedownload worden. Ook wordt de jaaropgave per mail toegestuurd zodra deze beschikbaar is.

Al onze vestigingen staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voor het aanvragen en wijzigen van kinderopvangtoeslag heb je een LRK nummer nodig. Dit nummer is terug te vinden op de locatiepagina van de vestiging en staat ook altijd op de plaatsingsovereenkomst of jaaropgave vermeld.

Je betaalt een standaard maandbedrag dat is opgebouwd uit het gemiddeld aantal vastgelegde opvanguren per maand. Indien je een 52-weken pakket afneemt, dan is dit inclusief opvang tijdens schoolvakanties. Maak je geen gebruik van de vastgelegde opvangdagen tijdens schoolvakanties, dan is er geen restitutie mogelijk.

 

We bieden wel een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 30 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.

Ja, dit moet. We bieden wel een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 30 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.

Ruilen en extra dagen

Nee, feestdagen kunnen niet worden ingezet voor andere dagen.

Indien je een 52-weken pakket afneemt, dan is dit inclusief opvang tijdens schoolvakanties. Maak je geen gebruik van de vastgelegde opvangdagen tijdens schoolvakanties, dan is er geen restitutie mogelijk.

We bieden wel een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 30 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.

We bieden een extra service om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 30 dagen als ruildag in te zetten. Dit kan alleen indien er op de aangevraagde dag beschikbaarheid is.

Het is mogelijk om opvang te bieden tijdens deze dagen, maar studiedagen vallen buiten het contract en moeten extra worden afgenomen. Een studiedag dient altijd vooraf te worden aangevraagd via het ouderportaal, zodat wij onze personeelsplanning hierop kunnen aanpassen.

Indien de groeps- en personele bezetting dit toelaat is het mogelijk om extra opvangdagen af te nemen. Je kunt een extra dag aanvragen via het ouderportaal. Indien we de extra dag goedkeuren, dan ontvang je hiervan een bericht. Soms is er nog niet direct plek en laten we de aanvraag nog even staan, voor het geval er alsnog een afmelding is.

Ruildagen kunnen worden aangevraagd via het ouderportaal. Wanneer je een dag afmeld, dan krijg je hiervoor een tegoed wat 30 dagen geldig is. Te laat of niet afgemelde dagen geven geen recht meer op een ruildag.

Ja, dat kan. Dit kan worden aangevraagd via het ouderportaal.

Wijzigen en opzeggen

Een uitbreiding aanvragen of wijziging doorgeven kun je doen door een mail te sturen naar klantenservice@speelinn.nl.
Voor vermindering van het aantal opvanguren geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Je kunt de overeenkomst opzeggen door een e-mail te sturen naar klantenservice@speelinn.nl. Je ontvangt van ons altijd een bevestiging.

Wij hanteren de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Je kunt op elke dag van de maand opzeggen.

Als je werkloos bent geworden, ben je niet verplicht om de opvang direct stop te zetten. Je hebt nog tot drie maanden na het verlopen van het arbeidscontract recht op kinderopvangtoeslag en je kind kan gewoon nog naar de opvang.

Praktische zaken

De GGD komt jaarlijks bij ons langs voor een onverwachts inspectiebezoek. Tijdens zo'n inspectie wordt er gekeken of wij aan alle wettelijke eisen voldoen zoals vastgesteld is in de wet kinderopvang. Het inspectierapport dat hieruit voortkomt is terug te lezen op onze website.

Het is belangrijk voor jou en je kind om te wennen aan de opvang. 4 tot 6 weken voor de startdatum neemt de mentor van je kind contact op om het intakegesprek en de wenafspraken in te plannen. Op het kinderdagverblijf zijn er meestal twee dagdelen om te komen wennen voordat je kind daadwerkelijk met de opvang start. Op de BSO is dat één middag. Omdat wij ons personeel afstemmen op het aantal kinderen, zijn hiervoor maar beperkte mogelijkheden.

 

De openingstijden van onze kinderdagverblijven zijn verschillend. Om de rust op de groepen zoveel mogelijk te bewaken, mogen kinderen tot 9.00 uur worden gebracht en na 16.30 uur worden opgehaald. Loopt de dag toch een keer anders? Dan vinden we het fijn als je dit vooraf doorgeeft.


De openingstijden van de BSO zijn tijdens de schoolweken vanaf het moment dat de school uit is tot 18.30 uur. Tijdens de schoolvakanties is de BSO vanaf 07.30 uur geopend.

Dat verschilt of je kind naar het kinderdagverblijf gaat of naar de BSO. Bekijk hiervoor ons voedingsbeleid.

Als kinderen ziek zijn, dan hebben zij speciale zorg, aandacht en rust nodig. Dit kunnen we op de kinderopvang niet bieden. Ook met het oog op een mogelijke besmetting van andere kinderen is het belangrijk dat we hier zorgvuldig mee omgaan. Wat wij onder ziekte verstaan, staat beschreven in ons pedagogisch beleid.

Afhankelijk van de ligging van de school worden kinderen lopend, met een bus of fietsend opgehaald. Kinderen worden altijd opgehaald door onze eigen medewerkers.

Onze vestigingen zijn gesloten op:

  • Nieuwjaarsdag
  • 1e Paasdag
  • 2e Paasdag
  • Koningsdag
  • Hemelvaartsdag
  • 1e Pinksterdag
  • 2e Pinksterdag
  • Studiedag (15 oktober)
  • 1e Kerstdag
  • 2e Kerstdag
  • Op Kerstavond en Oudejaarsavond sluiten alle locaties om 17.00 uur

We doen onze uiterste best om de kinderen naar volle tevredenheid op te vangen. Mocht er zich toch een situatie voordoen waar je geen goed gevoel over hebt, dan waarderen we het als je dit zo vroeg mogelijk bespreekbaar maakt. Dit kan met de betreffende medewerker(s) of met de locatiemanager. Het is ons uitgangspunt om samen tot een oplossing te komen. Uiteraard hebben we er ook begrip voor als je de klacht niet met ons wilt bespreken. Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Voor de afhandeling van klachten beschikken we over een interne en externe klachtenprocedure. Zie voor meer informatie onze klachtenprocedure op de website.

Er kan altijd iets gebeuren waar je niet tevreden over bent. Zit je ergens mee? Bespreek het dan met de pedagogisch medewerkers of met de locatiemanager. Ook suggesties ter verbetering van onze dienstverlening zijn van harte welkom.

Ouderportaal

Wanneer je de plaatsingsovereenkomst hebt getekend, ontvang je van ons inloggegevens voor het ouderportaal. Uiterlijk zes weken voordat het contract ingaat ontvang je een e-mail om je aan te melden voor de OuderApp.

Indien je je wachtwoord bent vergeten, kun je gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Lukt dit niet? Stuur dan een mail naar klantenservice@speelinn.nl.

In het ouderportaal kun je al je persoonlijke gegevens beheren, maar ook zaken regelen met betrekking tot de opvang van je kind. Middels dit beveiligde portaal is het altijd mogelijk om facturen en jaaropgaven te downloaden, gegevens te bekijken of aan te passen of foto’s en verhaaltjes van je kind in te zien. Ook is het mogelijk om zelf berichtjes aan de vestiging te sturen.

Tijdens de breng-, en haalmomenten is er volop de gelegenheid om informatie uit te wisselen met de medewerkers op de groep. Daarnaast worden er via het digitale schriftje, wekelijks verhaaltjes en foto’s geplaatst. Twee keer per jaar vinden er 10-minutengesprekken plaats waarbij er wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van het kind. Deze gesprekken worden aan de hand van observatielijsten gehouden waardoor je een duidelijk en zo objectief mogelijk beeld krijgt van de ontwikkeling van je kind. Uiteraard is het tussentijds ook altijd mogelijk.